>
Perspektywy. Ośrodek Relacji i Zdrowia Psychicznego - Warszawa, Plac Zbawiciela

TRENING UWAŻNOŚCI DLA PRACOWNIKÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ

PSYCHIATRÓW, PSYCHOTERAPEUTÓW, PSYCHOLOGÓW, TERAPEUTÓW ZAJĘCIOWYCH.

 

Uważność (Mindfulness) staje się coraz popularniejszą metodą rozwoju osobowego. Jest to umiejętność bycia świadomym tego co dzieje się w obecnej chwili, co przekazują zmysły, bez oceniania, z akceptacją i zaciekawieniem. Chwila obecna to czas trwania wdechu lub wydechu. A ponieważ chwile przemijają, więc uważność polega na byciu obecnym z tym co się pojawia z chwili na chwilę.

 

Bycie uważnym to umiejętność, którą posiadaliśmy, gdy jako małe dzieci z uważnością badaliśmy świat. I tę umiejętność, w czasie treningów uważności, niejako przypominamy sobie na nowo. Małe dzieci, które czują się bezpiecznie, z zaciekawieniem badają świat. Jeśli rodzic, który w tym  eksplorowaniu świata dziecku towarzyszy, jest uśmiechnięty i pełen zachęty, dziecko przyjmuje to co się wydarza, z akceptacją i wiarą, że jest to bezpieczne. Jako osoby dorosłe, każde z nas z bagażem doświadczeń, mamy tendencję do oceniania czy coś, co się dzieje jest przyjemne lub nie przyjemne, bezpieczne lub niebezpieczne. Ta strategia doprowadziła, że jako gatunek przetrwaliśmy do obecnych czasów. Jednak uważnemu byciu towarzyszyć powinna rezygnacja z oceniania, akceptacja, przyjmowanie tego co się dzieje z chwili na chwilę. Z nastawieniem, że na ten moment to jest w porządku.

 

Pracownicy zajmujący się pomocą psychologiczną potrzebują umiejętności przyjmowania osoby, której pomagają, takiej jaką jest, obdarzania ją uwagą i akceptacją, zrezygnowania z oceniania jej. Jednocześnie ważnym aspektem pomagania jest bycie w świadomym i uważnym kontakcie ze sobą: ze swoimi myślami, przekonaniami, emocjami oraz wrażeniami z ciała. Te informacje mogą okazać się ważne i potrzebne w pomaganiu drugiemu człowiekowi i regulowaniu własnych emocji i stanów. Umiejętność utrzymywania uważnej samoświadomości nie jest jednak nauczana w czasie szkolenia zawodowego.

 

Jako psycholog, psychoterapeuta, pracujący przez wiele lat na Oddziale Dziennym Szpitala psychiatrycznego, uświadomiłam sobie jak ważna jest  umiejętność uważności w pracy psychoterapeutycznej. Dlatego postanowiłam wykorzystać swoje doświadczenie, zarówno zawodowe jak i w praktykowaniu uważności i organizować specjalne szkolenia dla pracowników  pomocy psychologicznej.

W związku z tym stworzyłam specjalny trening dla tych osób, oparty na treningu MBCT (Terapia Poznawcza oparta na uważności), z elementami MBSR (Redukcja Stresu oparta na uważności)  i wybranymi elementami treningu MSC ( Mindfull self compassion – Trening współczucia).

 

Trening MBSR (Mindfulness  Based  Stress Reduction.)

Trening Redukcji Stresu oparty na uważności to 8 tygodniowy  program medyczny i psycho-edukacyjny, stworzony w 1979 roku przez Jona Kabat-Zinna i jego zespół. Uczestnicy tego treningu poznają praktyki uważności i  uczą się rozumienia mechanizmów stresowych i bólu oraz  radzenia sobie z tymi ich aspektami na jakie możliwy jest wpływ. Trzeba zaznaczyć, że  nauczanie uważności oparte jest na technikach wywodzących się z medytacji buddyzmu Zen, jednak nie zawiera żadnych elementów  filozofii buddyjskiej i może być praktykowany przez osoby niezależnie od ich wyznania.

 

Trening MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy)
Terapia poznawcza oparta na Uważności to ośmiotygodniowy trening, stworzony w oparciu o trening MBSR, którego celem jest umożliwienie uczestnikom lepszego radzenia sobie z trudnymi emocjami, uwolnienia się od nawrotów stanów depresyjnych oraz napadów paniki. Łączy wybrane interwencje terapii behawioralno-poznawczej z praktykami uważności, co w dużym stopniu wzmacnia efektywność tego protokołu terapeutycznego.

 

.Trening MSC (Mindful Self Compassion)

Terapia uważności I współczucia proponuje zmianę nastawienia do samego siebie i, w konsekwencji, do innych ludzi, w oparciu o zrozumienie i współczucie dla tych aspektów  funkcjonowania, które wynikają z  bycia człowiekiem: słabości, lęku, cierpienia, pragnienie szczęścia, miłości, przynależności, bezpieczeństwa.

 

Prowadząca: Anita Komorzycka – psycholog, psychoterapeuta, certyfikowany nauczyciel MBSR oraz nauczyciel MBCT w trakcie procesu certyfikacji. Od kilku lat pracuje z osobami doświadczającymi zaburzeń lękowych i depresyjnych na Oddziale Dziennym Szpitala Psychiatrycznego i prowadzi specjalnie przystosowany dla tych pacjentów Trening Uważności oparty na programach MBSR i MBCT. W Ośrodku Perspektywy prowadzi również psychoterapię indywidualną dorosłych.

W trakcie ośmiotygodniowych kursów (i podczas słuchania w domu nagrań) uczestnicy uczą się techniki Mindfulness. Uczestnik po każdej sesji otrzymuje materiały dydaktyczne oraz dźwiękowe nagrania do samodzielnego praktykowania w domu.

Harmonogram treningu : (31 godzin)

Spotkanie 1

(3 godziny)

Jak smakuje uważność?Doświadczamy bycia w chwili obecnej, skupiania uwagi na tym co przekazują nam zmysły. Uczymy się jak to jest ‚być’ w odróżnieniu od ‚działać’.
Spotkanie 2

(3 godziny)

Od nawyków do zrozumieniaPrzyglądamy się temu, na co dotychczas raczej nie zwracaliśmy uwagi. Przy okazji odkrywamy wiele ciekawych rzeczy o sobie i naszych zachowaniach.
Spotkanie 3

(3 godziny)

Od rozkojarzenia do skupienia Uczymy się jak doświadczać tego co przyjemne. Poznajemy jak to jest, gdy poruszamy się, skupiając uwagę na ruchu i na ciele. Dowiadujemy się w jaki sposób możemy zatrzymywać zachowania, które nam szkodzą.
Spotkanie 4

(3 godziny)

Od awersji w kierunku akceptacjiPrzyglądamy się naszym nawykowym reakcjom w nieprzyjemnych sytuacjach. Rozpoznajemy co powoduje, że czujemy się coraz gorzej. Dowiadujemy się na czym polega depresja, lęk i dlaczego wracają. Poznajemy sposób, aby temu zapobiec.
Spotkanie 5

(3 godziny)

Od trudności do życzliwości Dowiadujemy się co pogłębia nasze trudności i na co mamy wpływ. Jak możemy się sobą zaopiekować, kiedy jest nam ciężko. Przyglądamy się emocjom i dowiadujemy się, dlaczego warto być na emocje uważnym.
Spotkanie 6

(3 godziny)

Myśli to nie są faktyPrzyglądamy się naszym myślom i ich wpływowi na nasz nastrój, emocje i zachowania. Uczymy się nowego nastawienia do myśli i radzenia sobie z myślami, których dotychczas trudno się było pozbyć.
Spotkanie 7

(7 godzin)

DZIEŃ UWAŻNOŚCI Spotykamy się na cały dzień, w czasie którego pozostajemy w skupieniu, ciszy, doświadczając uważności na różne sposoby.
Spotkanie 8

(3 godziny)

Od przeciążenia do harmonii i równowagi w życiu. Dowiadujemy się co nas w życiu wyczerpuje a co dodaje energii. Uczymy się tak rozplanować nasz dzień, by osiągnąć równowagę i harmonię. By zadbać o siebie. Zapobiegać wyczerpaniu.
Spotkanie 9

(3 godziny)

Co dalej po zakończeniu treningu? Podsumowujemy doświadczenia z treningu i wspólnie zastanawiamy się w jaki sposób możemy korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym.

Każdy uczestnik ma prawo do dwóch indywidualnych spotkań z prowadzącą.

Pierwsze spotkanie, konieczne by rozpocząć trening, polega na zapoznaniu uczestnika z informacjami dotyczącymi treningu i zebranie przez prowadzącą wywiadu potrzebnego do zakwalifikowania uczestnika. Drugie spotkanie po zakończeniu treningu jest opcjonalne (uczestnik może z niego zrezygnować), będzie miało na celu omówienie doświadczeń z treningu.

Perspektywy. Ośrodek Relacji i Zdrowia Psychicznego
Pomagamy budować dobre relacje i dbamy o Twoje zdrowie psychiczne
Warszawa Śródmieście. Plac Zbawiciela
Tel: 536 000 566